Legaţi-vă centurile de siguranţă şi deschideţi bine ochii pentru că urmează date tehnice! Dar înainte de toate un rezumat: dacă vrei să îţi cumperi un iPhone 12 din 2020 pentru inovaţia camerei, ia-l pe iPhone 12 Pro Max. El face salturi mult mai mari faţă de generaţia iPhone 12 în comparaţie cu celelalte 3 modele.
Video-review iPhone 12 Pro Max, secțiunea Cameră:
Şi asta în special prin senzorul principal de 12 megapixeli, care vine cu deschidere F/1.6, focală de 26 mm şi pixeli de 1.7 microni. Are Dual Pixel PDAF şi poate cel mai important lucru vine cu stabilizare Sensor Shift. Astfel, în loc să se mişte lentila sau să fie un sistem asistat de giroscop se mişca senzorul în sine pentru a compensa mişcarea ta. Senzorul utilizat aici este uriaş, cu 47% mai mare decât la iPhone 11 Pro.
Apoi avem camera telephoto de 12 MP, cu deschidere F/2.2 şi focală de 65 mm. Aici avem un senzor de 1/3.4 inch, cu pixeli de 1 micron PDAF şi stabilizare optică. Mai ciudat e că avem 2.5X zoom optic, dar Apple promite pe hârtie "zoom ca la 5X optic". Şi din ce am înţeles de fapt zoom-ul 2.5X e de fapt realizat cu camera ultrawide...
Şi am ajuns şi la această cameră ultrawide, de 12 MP, cu focală de 13 mm şi câmp vizual de 120 de grade, dar şi deschidere F/2.4. Senzorul măsoară 1/3.6 inch. Noutatea mare este senzorul LiDAR, împrumutată de la iPad Pro 2020. El are rolul de a îmbunătăţi aprecierea şi măsurarea distanţelor, funcţiile augmented reality, captura Portrait şi captura Night. Apropo, toate camerele au acum Night Mode (în afară de telephoto) şi avem şi un Portrait Night Mode. Nu uităm de bliţul dual LED dual tone şi de filmarea 4K la 60 FPS, acum şi în 10 bit HDR, ba chiar şi în Dolby Vision HDR şi captura audio stereo.
Camera selfie are 12 MP, focală de 23 mm şi deschidere F/2.2, la un senzor de 1/3.6 inch. Vine la pachet cu un senzor 3D pentru Bokeh şi deblocare facială şi ştie şi ea filmare 4K la 60 FPS. Atenţie, camera selfie are doar focalizare fixă!
Mai primim şi captura Apple ProRAW, Smart HDR 3 cu detectare scenă, corecţie ochi roşii şi Panoramă până la 63 MP. Funcţia Iluminare Portret oferă 6 efecte: Natural, Studio, Contur, Scenă, Scena Mono şi High Key mono. Interfaţa camerei e neschimbată, minimalista şi zgârcită cu opţiunile. Night Mode se declanşează automat atunci când e întuneric în jur şi va creşte expunerea când e cazul, dar poţi umbla la secundele de expunere chiar tu dacă doreşti. Avem şi Deep Fusion, care combina Smart HDR şi Night Mode, care face o serie de cadre la rând înainte să apeşi pe butonul shutter şi apoi altele după ce apeşi. Cea mai bună este aleasă de AI.
Bucuria cea mai mare a mea e că de un an nu trebuie să mai intru în setări să aleg rezoluţia de captură video, avem un shortcut în stânga sus în aplicaţia cameră.
Şi iată-ne ajunşi şi la galeria foto. În general asociem iPhone-urile cu o rată de eşec ce tinde spre zero la fotografiere. Acum pur şi simplu nu ai cum să faci o poză proastă cu acest smartphone. Mă refer la faptul că nu are cum să îţi iasă mişcată sau defocusată, nici măcar în low light. Îmi plac maxim culorile, care nu mai sunt prea calde cum au fost o bună perioadă de timp la telefoanele Apple. Acum au o acurateţe perfectă redând exact ce a văzut ochiul meu la faţa locului. Aş menţiona şi că nu avem diferenţe cromatice între cele 3 camere foto din spate.
Şi detaliile sunt satisfăcătoare, chiar dacă lucrăm numai cu camere de 12 megapixeli. E clar totuşi faptul că la rivalii cu 64 şi 108 megapixeli ai mai mult spaţiu de crop. Am apreciat mult cum arată fundalul estompat natural al camerei.
Verdele vegetaţiei este natural şi remarc aici acea celebră "separare a umbrelor", menţionată de mine prima oară la Mate 30 Pro şi amintită şi la Mate 40 Pro. Atunci când soarele pică pe o clădire sau pe un peisaj creează multiple grade de umbră, nu o singură unitară şi toate cele sub nuanţe se văd clar aici. Zoom-ul nu resimte vreun complex faţă de rivali şi arata la fel de bine la 3X şi chiar 5X cum am văzut pe telefoane cu zoom optic 5X, sau foarte, foarte aproape.
Aş zice totuşi că bate clar multe telefoane cu zoom optic 3X, că Galaxy S20 FE, S20+ şi OnePlus 8 Pro. Avem şi poze lângă Bega la Timişoara cu soarele în faţă şi fără aberaţii cromatice, pierderi de claritate sau alte probleme. Focalizarea pe merişoare este perfectă, iar estomparea fundalului aduce cu cel al unui DSLR.
Fotografiile selfie sunt expresive, foarte detaliate şi au culori excelente, fie că vorbim de "bujori în obrăjori" sau zonele mai bronzate ale tenului. Observ că se păstrează şi impresia mea din anii trecuţi: Bokeh a rămas în urmă faţă de Samsung şi Huawei. Văd rateu la lobul urechii şi o captură ce mănâncă din fundal la Portrait alb/negru. Îmi place modul în care e amplificată textura părului şi bărbii totuşi.
Revenim la camera principală pentru a regăsi o textură excelent redată la nivelul luciului apei de pe Bega, al jucăriilor din parc, unde "simţi" nisipul prin poze, lemnul, metalul, plasticul. Sunt încântat şi de prim planuri, unde Apple bate Huawei P40 Pro şi Galaxy S20 Ultra. Distanţa minimă de focalizare este de între 10 şi 15 cm, deci ne putem face de cap cu capturi closeup pentru food blogging fără probleme. Poţi face poze la cadouri de Crăciun, fulgi de zăpadă, jucării primite de cel mic şi altele.
Avem capturi din belşug cu frunze roşiatice, galbene sau verzi în bătaia soarelui, numai bune de pus în rama. Atenţie totuşi, Macro rămâne Macro şi nu îl putem face aici, ci doar cu camerele dedicate pe alte telefoane, care te lasa sa te apropii la 4 cm, dar la rezoluţii mititele.
La interior îmi place dynamic range-ul larg din Mall-ul Iulius din Timişoara, dar şi echilibrul la nivel de expunere/iluminare şi coloristică. A se remarca şi claritatea bibelourilor subacvatice de sub nuferii din lacul de la Iulius Town.
V-am păstrat şi nişte poze apetisante cu pulpă de raţă, piure şi sfeclă roşie, unde crusta crocantă a ratei face apel la acea latură a creierului tău care se ocupă cu mirosul şi amintirile.
Captura foto low light invocă sărbătorile de iarnă și e perfectă la următoarele capitole: culori, detalii şi claritate. Observ totuşi că fotografiile ultrawide amplifica sursele de lumină şi nu are unghiuri aşa largi precum camerele ultrawide de pe telefoanele Samsung. Moş Crăciunul din imagini e la graniţa dintre încântător şi înspăimântător, dar aş merge pe varianta a doua totuşi, fiind atât de ţepos şi cu ochii închişi la culoare. Condiţiile erau clar potrivnice pentru poze bune: o uşoară ceaţă, multe lumini, sclipici, beteala, ideal să creezi aberaţii de culoare şi reflexii. Şi totuşi nici urmă de aşa ceva.
A se remarca şi că avem o cameră corectă care nu încearcă să compenseze şi să ţină sub control nuanţele. Modul în care lumina mov se reflecta pe iarba provenind de la acel glob mov e perfect redat, ca şi cum lumina s-ar scurge pegazon. Am prins şi broboane de rouă lângă acel glob care arată ca Shelob din Lord of the Rings. Văd că la situaţiile foarte întunecate de la intrarea în The Rat Pub camera ultrawide nu mai face faţă la captură de lumină totuşi.
În general am prins detalii arhitecturale suficiente, nuanţe galbene corecte, stâlpi de iluminat corect dimensionaţi, dar văd ceva grain la distanţă dacă privesc cu atenţie. Modul Night accentuează contururile statuilor şi monumentelor din cadru, alunecând mai puţin în păcatul "look-ului de pictură" de care suferă câteva telefoane Samsung şi Huawei la Night Mode. Deja ne apropiem de telefoanele Google Pixel, ba chiar le-am depăşit, prin puterea de a reda şi alte culori în afară galbenului influenţat de lumină stradala. Bonus: totul s-a petrecut pe ceaţă!
Totuşi că o menţiune: Huawei P40 Pro şi Mate 40 Pro se duc mai sus cu expunerea şi iluminarea totuşi.
Cum stăm cu filmarea? Încep prin a vă spune că orice hands-on (sau 90%) aţi văzut în 2020 cam din ianuarie încoace la Mobilissimo.ro a fost filmat cu iPhone 11 Pro. Deja considerăm telefoanele Apple excelente că înlocuitor de handycam, camera de filmări de gadgeturi. Trecând la iPhone 12 Pro Max, la modul sincer stabilizare mai bună de atât nu am văzut, poate doar cu un gimbal sau cu camere de mii de euro. Am şi improvizat urmărind un porumbel şi tot nu am pierdut focalizarea şi claritatea.
Am testat viteza şi precizia de focalizare pe merişoarele de lângă Bega şi pe barajul turbinei şi aş îndrăzni să spun că Apple focalizează chiar mai rapid decât Samsung. Filmările 4K la 60 FPS au o GRĂMADĂ de detalii, care nu se pierd nici la zoom 2X, ba chiar şi 3X aş spune. În general iPhone-urile erau slabe la acest capitol, implicit slabe şi la filmat când ai un loc mai prost la un concert sau la meci. Aici remarc textura căsuţei de lemn de la Baraj răzbate prin filmare şi la zoom avansat.\
Vegetaţia are expunerea şi culoarea corectă faţă de ce oferă seria Galaxy S20 şi cerul arăta mult mai credibil. Stabilizarea e mai corect aplicată decât la Huawei P40 Pro şi Mate 40 Pro, care nici ele nu stăteau rău. Deja ne batem cu seriile Galaxy Note 10 şi Note 20, care au fost repere la stabilizare. Poate le şi întrecem? A se remarca şi faptul că am tot filmat cu soarele în faţă, ba chiar şi ultrawide fără probleme. Ne descurcăm şi în condiţii de lumini intermitente de carusel, dar şi o filmare cu o clădire în construcţie unde totul avea o patină aurie de la Golden Hour. Fotografii tânjesc după Golden Hour pentru a face capturi perfecte.
A se remarca şi modul în care se stabilizează focalizarea şi claritatea la nivel avansat de zoom pe acele două fete care bârfeau pe o băncuţă.
Captură cu nuferii e zen instant şi camera face faţă panoramării rapide şi unei geci de un roşu orbitor spre final. Vreau să vă recomand şi să vedeţi aceste filmări pe un setup CA LUMEA: dacă se poate pe un TV 4K HDR şi cu o gamă largă de culori. Dacă se poate să fie şi 10 bit acel ecran ar fi şi mai bine. Şi aş vrea să mai menţionez că filmările cu caruselul rotativ mi-au dat rău de mişcare, atât de realiste au fost.
Filmarea low light a fost grav afectată de ceaţă, dar focalizarea a fost OK, culorile destul de vii. Observ că avem totuşi reflexii şi artefacte, greu de evitat când ai un triliard de surse de lumină în cadru. Ceea ce am filmat e utilizabil în social media fără regrete şi stabilizarea încă se descurcă. E şi prima oară când facem clasicul nostru mers liniar spre fântâna şi statuia din Piaţa Unirii din Timişoara FĂRĂ vreun flicker şi pierdere de stabilizare. Nici un alt telefon nu se poate lăuda cu asta. Păcat de acele reflexii ce apar... Apropo nici zoom-ul nu rău, dar evitaţi ultra-wide-ul.
Concluzia? Huawei Mate 40 Pro are rival, iar iPhone 12 Pro se poate bate cu el la titlul de "cea mai bună cameră din 2020".